19 events, 400 deltagere og 4.000 tilskuere!

Dansehallerne sørgede for, at Folkemødet ikke blot blev et politisk og kulturelt debatforum, men også en fest for dansen og dansekunsten.

Mens de sidste telte er ved at blive pillet ned efter Folkemødet, og Allinge og resten af Bornholm så småt er ved at vende tilbage til normale sommertilstande, er det tid at gøre status.

Dansehallerne var med på Folkemødet for tredje gang, og aldrig er der blevet danset så meget. I baggrunden høres endnu det svingende ekko fra Alice Carreris iørefaldende ”Let Go”, titelmelodien til ”Årets Dans”, som blev danset overalt på Folkemødet.

På toogenhalv dag afviklede Dansehallerne ikke færre end 19 events og fik mere end 400 til at danse med, mens over 4.000 kiggede på. Dermed blev Folkemødet ikke blot et politisk og kulturelt forum, men også en fest for dansen og dansekunsten.

Workshops
Mest markante var en række ”Årets Dans” workshops rundt omkring hos et dusin af de virksomheder og organisationer, der var med på Folkemødet. Det startede allerede torsdag eftermiddag, hvor Dansehallerne åbnede Folkemødet for FOA og sluttede først lørdag aften i de Bornholmske Frikirkers telt i den anden ende af det store Folkemødeområde.

Det er dansekompagniet Don Gnu, der står bag ”Årets Dans”, og Don og Gnu alias Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen var selv med til at afvikle de mange workshops sammen med danseformidlerne Laura Navndrup Black og Micaela Kühn.

Folkets Dans
Dansehallerne fik dog også vist de mere kunstneriske og æstetiske sider af dansen. Sideløbende med de mange workshops gennemførte de fire dansere således en række  pop up events rundt omkring på Folkemødeområdet.

Konceptet var udviklet af Laura Navndrup Black. Her blev folkemødedeltagerne opfordret til at trække forskellige kort og selv være med til at skabe nogle dansebevægelser, som danserne derefter sammensatte til en koreografi under fællestitlen ”Folkets Dans”.

Dans, sanselighed og nærvær
Det kunstneriske var også i højsædet, da Dansehallernes kunstneriske leder og direktør Efva Lilja lørdag eftermiddag havde inviteret lektor og forsker fra Center for Sund Aldring, Bjarke Oxlund, til en sanseudvidende snak om dansekunst, bevægelse og intimitet.

Debatten havde fokus på det gode ældreliv, men blev lynhurtigt bredt ud til at omfatte kropslighed og intimitet i vores samfund generelt.

Efva Lilja understregede blandt andet, at den måde, vi lever på, påvirker den måde, vi bevæger os og rører ved hinanden på. Og at selv om det i vores kultur er okay at røre ved et fremmed menneske under dansen, så eksisterer der generelt mange tabuer om kroppen – ikke mindst den ældre krop – og hvem der taler om den.

Bjarke Oxlund mente, at vi i den vestlige verden lever i en kultur, der er mere præget af tanke og tankevirksomhed end af kropslighed. Og samtidig er vi ikke ikke vant til at se den ældre og rynkede krop, som dementerer den glatte look, vi overfodres med via medier og reklamer.

Den gamle biograf
Debatten blev lidt af et tilløbsstykke med over 60 deltagere. Den fandt sted i Sund4Life huset i den tidligere biograf på Havnegade i Allinge, hvor både Dansehallerne og Center for Sund Aldring havde deres base.

Her gennemførte Dansehallernes to danseteams også dans både fredag og lørdag morgen samt en ”Årets Dans” workshop torsdag eftermiddag.

– Vi er meget tilfredse med den måde Folkemødet forløb for os i år. Det har været utrolig dejligt at opleve så mange glade mennesker opleve dansen. Vi vil nu bruge sommeren og efteråret på at planlægge, hvordan vi kan være endnu mere markant til stede på Folkemødet næste år både debatmæssigt og dansemæssigt, siger projektleder Anna Marie Krarup fra Dansehallerne