Dansefyrtårn Nord søger Dansepartnerskoler

Dansefyrtårnet søger skoler, som har lyst til at sætte dansen på skole skemaet lærere, som har lyst til at indgå i et fagligt udviklingsforløb, og børn, som kan lide at bevæge sig, lege og eksperimentere og lære med kroppen.

Det nordligste af ”Ta’ fat om dansen” projektets seks fyrtårne – Dansefyrtårn Nord – rykker nu deres arbejde med ”Dans i skolen” et niveau op.

Inden for det sidste år har Dansefyrtårn Nords to danseformidlere været rundt i alle 11 Nordjyske kommuner.

– Her har de danset med rigtig mange børn, og der har været fine og inspirerende samarbejder med lærere og skoler, så nu er vi klar til at etablere dansepartnerskoler, som indgår i længere forløb, siger projektleder Kirsten Svensmark Møller fra Dansefyrtårn Nord.

Som dansepartnerskole bliver man en del af et spændende udviklingsarbejde, hvor dansen er i centrum. Det betyder blandt andet, at en professionel danser/erfaren danseformidler bliver tilknyttet skolen i mindst et halvt år.

– I første del af forløbet er fokus på dansens egen faglighed. Eleverne bliver fortrolige med kroppens udtryksmuligheder, og vi opbygger en fælles forståelse for det dansante rum. I anden del af forløbet sætter vi turbo på tværfagligheden i en intensiv uge, hvor vi bruger den erhvervede dansefaglighed i et forløb med afsæt i et af klassens skolefag eller temaer, forklarer Kirsten Svensmark Møller.

Hver dansepartnerskole deltager med to klasser fra mellemtrinet som har dans i et halvt skoleår. Skolerne kan vælge en eller flere af følgende perioder:

● Dansepartnerperiode 1: januar – juni 2016
● Dansepartnerperiode 2: august – december 2016
● Dansepartnerperiode 3: januar – juni 2017

– Formålet med at inddrage dansen i skolen er at stimulere væsentlige sider af elevens udvikling såsom motorik, kropsbevidsthed, sansning og fantasi. At give eleverne oplevelsen af, at indtryk og energi også kan omsættes til et kropsligt udtryk – som en pendant til et ellers meget sprogligt univers. Vi ønsker også at stimulere elevernes sociale kompetencer i et kropsligt fællesskab, der ikke er konkurrencebetonet. Og endelig bidrager dansen til opfyldelsen af kravet om en alsidig skoledag, og gennem forløbet vil lærerne få nye kompetencer i forhold til at anvende dans i undervisningen, fastslår Kirsten Svensmark Møller

Skolerne skal sende deres ansøgning om at blive partnerskoler til Dansefyrtårn Nord senest den 30. september. Ansøgningen finder de på http://bmmk.dk/dansepartner

Og Dansefyrtårn Nord har allerede fået positiv respons fra flere skoler:

– Vi sendte meddelelsen ud til alle skoler i Nordjylland i onsdags, og der har allerede været henvendelse fra fem forskellige interesserede skoler, så det tegner godt. En af dem har meldt sig til i alle tre perioder, og en anden ville gerne gå ”all in” med alle deres 90 elever på 4. klassetrin. Det er dejligt at mærke interessen er derude, slutter Kirsten Svensmark Møller.