Stav med kroppen

Stav med kroppen

Dansefyrtårn København og Brøndby har igen gennemført et “Stav med kroppen” projekt, hvor børnene bruger deres kroppe til at vise bogstaver og ord. Det har givet dem nogle helt andre værktøjer at lære bogstaverne gennem bevægelse.

– Vis mig det første bogstav i dit navn…

En lille 6-årig pige med langt rødt hår går ind midt i kredsen af sine klassekammerater og stiller sig ret op og ned.

– Et I, det var flot Iben

Det er fredag formiddag midt i september. Vi er i et danselokale på tredje sal i Kulturhuset på Blågårds Plads, hvor 21 elever fra O.-klasse på Blågård Skole er forbi til 45 minutters ”Stav med kroppen”.

Det er tredje uge i træk, at børnene er forbi danselokalet, og det kan mærkes, at de har prøvet det før og har øvet sig hjemmefra. Alle 0. klasser fra Blågård Skole er dette år gennem et ”Stav med kroppen” forløb på i alt fire lektioner.

Projektet er udviklet af danseformidler Lisbet Kokholm Nør og er et af de dansetilbud, som Dansefyrtårn København og Brøndby tilbyder til børnehavebørn og børn i 0. klasse.

– ”Stav med kroppen” er rettet mod førskolebørn i 5-6 års alderen. Er de yngre, bliver det for svært, og hvis de er ældre, er det for kedeligt, men lige for den aldersgruppe er det en rigtig fin måde at introducere bogstaver via indlæring gennem kroppen, fortæller danseformidler Gunilla Lind.

Hun har undervist i ”Stav med kroppen” i to år, og er også underviser denne dag i Kulturhuset.

– ”Stav med kroppen” er ikke mindst velegnet til børn, som har svært ved at sidde stille. De opdager, at det ikke behøver at være tørt og kedeligt at lære bogstaver, men kan i stedet for eksempel lukke øjnene og mærke sig frem på skumgummibogstaver, forklarer Gunilla Lind.

Ifølge danseformidleren kan det give børnene nogle andre værktøjer at lære bogstaverne gennem bevægelse.

– De lærer for eksempel at lave et A med hele kroppen, og der er ikke noget rigtigt eller forkert. De kan selv tænke, hvordan de synes, det skal se ud. På den måde bliver lektionerne her et frirum, hvor vi ikke arbejder med et fast facit.

– Og vi kan se på børnene, at de nyder at få det forum, hvor de kan gøre tingene i deres eget tempo, fastslår Gunilla Lind.

”Stav med kroppen” projektet er også populært hos lærerne. Nogle har endda tænkt konceptet videre, så eleverne lærer tallene på samme måde.

– Alle børnene har været meget glade for det, og vi har også taget det med hjem og brugt det i gymnastik, fortæller Anja Melsing Andersen fra Blågård Skole, der er klasselærer for 0. klasse.

– Børnene er meget optagede af bogstaver og synes, det er spændende, at man kan stave dem med kroppen. Derfor bruger vi det også i undervisningen, så hver gang, at vi lærer et nyt bogstav, så viser vi det også med bevægelser, slutter hun.

FAKTA
”Stav med kroppen” er et tilbud til børnehaver og skoler fra Dansefyrtårn København og Brøndby. Projektet er en del af ”Dans i skolen” programmet – et af de fire hovedprogrammmer i det store landsdækkende ”Ta’ fat om dansen” projekt, der ledes af Dansehallerne og er finansieret af Nordea-fonden.