Unge skabte forestilling

Der var både unge på og bag scenen, da Dansefyrtårn Nord afviklede deres BIRDSinterACTION forestilling.

Da Dansefyrtårn Nord for nylig gennemførte forestillingen BIRDSinterACTIONTeater Nordkraft i Aalborg, var det ikke blot med unge dansere på scenen.  Via et samarbejde med Art & TechnologyAalborg Universitet havde andre unge været med til at skabe forestillingen helt fra grunden.

– De lavede det hele: Manuskript, interaktivt design, lyd, visuals, scenografi, kostumer, pr. og lys. Det virkede utrolig godt, fortæller danseformidler Anamet Magven fra Dansefyrtårn Nord.

Hun startede med at undervise de unge fra Art & Technology i september, så de kunne forstå mekanismerne bag ”F

Psysical Communication and Spatial Inetraction”, det at kroppe kan tale sammen uden ord.

– Jeg havde en kunstnerisk vision om at lave det som et kollektivt projekt. Jeg fortalte dem blandt andet, hvordan fugleflokke bevæger sig som én krop, og hvor der ikke er én leder, men flokken bevæger sig ud fra en kollektiv beslutning. Deraf kom også forestillingens titel, forklarer Anamet Magven.

Derefter satte Dansefyrtårn Nord en ung pige fra Art & Technology, som også er danser, samt en anden pige til at rekruttere unge dansere. I alt blev de rekrutteret 16 dansere i alderen 13-25 år fra hele Nordjylland.

– Det store aldersspand gav en rigtig god diversitet på scenen, og nogle af de ældste fungerede i det daglige som trænere for de yngste, siger Anamet Magven.

Selve forestillingen blev skabt på bare 11 timer i uge 49 med cirka tre timers træning hver dag fra mandag til torsdag, generalprøve om torsdagen og premiere fredag på Nordkraft, hvor forestillingen spillede tre gange, samt to forestillinger lørdag.

Ifølge Anamet Magven var der både fordele og ulemper ved den hurtige proces:

– På den ene side var det fantastisk at opleve, at det kunne lade sig gøre. På den anden side følte man, at man hundsede danserne igennem.

– Men selv, om vi pressede danserne, så syntres de, at det var sjovt, og der var ingen, som faldt fra. De var tværtimod super hurtige til at lære. Vi havde virkeligt fat i de skarpe knive i skuffen, som bare skulle prøve tingene to gange, så kunne de det, fastslår Anamet Magven, som dog tvivler stærkt på, at man vil lave så komprimeret et forløb igen.

Forestillingen spillede for fulde huse og publikums reaktioner var positive:

– Alle syntes, at det var spændende og interessant. Der var også nogle, der syntes, at det med moderne dans var lidt mærkeligt. Men BIRDSinterACTION er en stærk, narativ forestilling, hvor det var let for publikum at følge med, og den foregik i et spændende rum med mange dansere på scenen, hvor det skete meget hele tiden, forklarer Anamet Magven.

BIRDSinterACTION blev startskuddet for Dansefyrtårn Nords nye ungedanser kompagni NorDans, men dansefyrtårnet ved endnu ikke konkret, hvad der fremover skal ske.

– Personligt kan jeg godt lide ideen med samarbejdspartnere, lige som det samarbejde vi nu havde med Art & Technology, hvor man fletter flere eksisterende miljøer sammen – for eksempel et universitet, flere nordjyske danse- og gymnastikhold og et teater.

– Vi vil gerne lave end blanding af events og workshops hver tredje måned hen over foråret og sommeren. Til efteråret starter vi så et større forestillingsprojekt, der skal vare indtil foråret 2017, slutter Anamet Magven.