Vuggeviser blev til smuk dans

Dansefyrtårn København og Brøndbys store ”Dans med din nabo” forestilling ”LULLABY” trak fulde huse både I Dansekapellet og Operaens foyer.

Fire dansende kvinder bevæger sig søgende over scenen. Deres trin og muskuløse dansekroppe afslører, at de er professionelle. Det er den unge mand, som kvinderne få øjeblikke senere griber blandt tilskuerne og trækker ud på scenen, også. 26-årige Lukas Larsen er en af de faste dansere hos Uppecut Danseteater, der sammen med Det Kgl. Teater har stået bag Dansefyrtårn København og Brøndbys store community-dance forestilling ”LULLABY”.

”LULLABY” er netop blevet vist tre gange: Først to gange den 22. maj i Dansekapellet og senest søndag den 29. maj i foyeren på Operaen. Alle tre gange for fulde huse og fuldt til dørs af minutlange klapsalver.

Mange grupper bag forestilling
Bag forestillingen står koreograf Mark Philip fra Uppercut Danseteater. ”LULLABY” er samtidig en del af det store, landsdækkende ”Ta’fat om dansen” projekt, der har til formål at give mennesker i alle aldre og samfundslag mulighed for at møde dans under vejledning af professionelle dansere.

Og det må man sige er lige det, der sker i ”LULLABY”, hvor en række forskellige grupper har skabt de forskellige dele af forestillingen. De professionelle dansere danner skellettet, mens resten bliver fyldt ud af senior-dansere (60+), breakdanserne Youngstars og unge fra Nørrebro, Brøndby og Nordvest.

Skabt efter drømmenes logik
Samtidig er ”LULLABY” er forestilling skabt efter drømmenes logik eller mangel på samme. Forestillingen er nemlig bygget op omkring en række kendte danske vuggeviser som ”Elefantens vuggevise”, ”Den lille Ole med paraplyen” og ”Pjerrot sagde til månen”. Musikken er komponeret af Henrik Goldschmidt og blev opført af musikere fra Det Kongelige Kapel.

– Forestillingen er bygget op om en række billeder, der kom til mig, da jegdykkede ned i de danske vuggeviser og lyttede til Henrik Goldschmidts musik. I vuggevisernes tekster åbner sig et helt skørt univers, og Henrik Goldschmidts musik er virkelig inspirerende og fortællende. Historier og billeder kom helt af sig selv, og fra dem har jeg valgt nogle billeder, jeg har givet videre til de andre koreografer at skabe dans ud fra, siger Mark Philps.

Leger med virkeligheden
Scenen er nu overtaget af en række hvidklædte seniorer (60 +), der med bløde bevægelser danser sig igennem ”Elefantens vuggevise”. De efterfølges af noget unge, saltomortalespringende drenge, hvis koreografi er bygget om ”Ole Lukøje”. På den måde giver den drømmeverden, som Mark Philips har stablet på benene, forskellige muligheder for at lege med virkeligheden.

Alle ser ud til at føle sig trygge på scenen, hvor Lukas Larsen og de fire professionelle dansere er de eneste gennemgående figurer i forestillingen.

På samme måde bliver det hele bundet sammen af musikerne fra Det Kongelige Kapel. Den ene af dem, deltager endda aktivt på scenen i en del af forestillingen.